20.11.2016
Hasiči v Náchodě jezdí novou Scanií
 
Zářivě červenou cisternu s prodlouženou kabinou pro mužstvo dodala firma WISS Czech

Dobrovolní hasiči v Náchodě v sobotu 19. listopadu 2016 slavnostně převzali novou cisternovou automobilovou stříkačku. Starosta města Jan Birke předal do rukou velitele JSDH Tomáše Kavana klíče od vysněného vozu.


Zářivě červenou Scanii pořídilo město Náchod za 6 502 419 korun českých včetně DPH. Částkou 1 128 519 korun přispěl Královéhradec­ký kraj.
Cisternová automobilová stříkačka byla dodána firmou WISS CZECH s.r.o, která ochotně spolupracovala při stavbě vozidla. Rozmístění technických prostředků a ovládacích prvků doplňkových zařízení nástavby bylo provedeno dle požadavků zadavatele.

 

Podvozek

 

Pro cisternu byl použit podvozek Scania na dvounápravovém šasi. O pohon vozu se stará motor Scania DC13 111 o výkonu 353 kW splňující emisní normu Euro 5. Poměr výkonu motoru je 19,61 kW na 1000 kg celkové hmotnosti CAS. Řazení převodových stupňů zajišťuje automatická převodovka Opticruise Scania bez spojkového pedálu. Kabina vozidla je šestimístná, prodloužená CrewCab 31, která poskytuje velkorysý prostor před zadní řadou sedadel. Kabinu lze uzamknout centrálně dálkovým ovladačem. Všechna sedadla jsou vybavena bezpečnostním pásem. Nad každým je umístěno bílé a červené neoslňující osvětlení v provedení LED, které lze samostatně zapnout. Červeného pracovního světla se užívá v nočních podmínkách při dostrojování posádky tak, aby nedocházelo k oslnění řidiče. V jeho zorném poli je uchycen 7" monitor couvací kamery. Před místem velitele je umístěn tablet, který umožňuje odesílání statusového hlášení. Sedadlo strojníka a velitele je pneumaticky odpruženo. V opěradle sedadla velitele a čtyř hasičů sedících na zadní řadě sedadel je umístěn dýchací přístroj. V kabině najdeme rovněž dobíjecí úchyty pro radiostanice a ruční LED svítilny, radiostanice a autorádio. CAS je vybavena zásuvkou 230 V pro dobíjení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu. V přední části vozu je pod nárazníkem uchycena asanační lišta, která umožňuje změnu úhlu trysek. Na rámu v prostoru předního nárazníku je lanový naviják o tažné síle 5 tun s bezdrátovým dálkovým ovládáním. V režimu pracovní činnosti je naviják osvětlen neoslňujícím LED pásem. CAS je v zadní části vybavena tažným zařízením s čepem o průměru 40 mm určeným pro brzděný přívěs o hmotnosti nejméně 10 000 kg.

 

Nástavba

 

Nástavba je vyrobená ze samozhášivého polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny typu GFK. Barevné provedení vozidla je v odstínu červená RAL 3024 a bílá RAL 9003 formou lakování i polepu. Pro přehled zůstatku vody v nádrži je na obou bocích nástavby umístěn doplňkový stavoznak v LED provedení. Cisterna jí veze 4 000 litrů, pěnidla pak 240 litrů. Použité čerpadlo Ruberg umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Výkon čerpadla dosahuje až 4 000 litrů za minutu. Ovládání CAS je řízeno přes řídící modul nástavby, který pomocí CAN sběrnice komunikuje s jednotlivými částmi podvozku. Zobrazovací panel je umístěn v prostoru obslužného místa čerpací jednotky na 10“ displej. Účelová nástavba je vybavena osvětlovacím stožárem s pneumatickým vysouváním a elektrickým naklápěním světel. Stožár je osazen čtyřmi LED světly odolnými proti otřesům s odpovídající svítivostí 20 000 lumenů. Zdrojem elektrické energie 24 V je elektrická soustava podvozku CAS a v případě potřeby lze použít i vnější zdroj napojený přes zabudovaný měnič napětí 230 V/24 V. Veškeré osvětlení prostoru účelové nástavby zajišťují neoslňující LED světla. Nové vozidlo nahradilo starší vysloužilou CAS z osmdesátých let.